fredag den 3. februar 2012

Alene, men ikke ensom...

Jeg øver mig i at huske, at der er forskel på at være alene og at være ensom… Jeg har egentlig altid haft en fornemmelse af, at jeg er dårlig til at være alene hjemme, men har opdaget de seneste måneder, at det nok bare er noget, jeg har bildt mig ind… Jeg kan faktisk godt finde på noget at give mig til, og jeg behøver ikke ligge på sofaen og se på dårligt tv! Jeg kan surfe og chatte og lure på facebook og læse en bog.. Jeg kan også bare se noget godt i tv!

Jeg har googlet lidt.. Jeg elsker google! Nå, men jeg har googlet lidt for at se, om jeg kunne finde en forskel i de måder, de to ting bliver italesat.. Ensomhed og alenehed.. Jeg fandt en definition på alene som ’det ikke at være sammen med andre’.. Det giver god mening… Det er heller ikke en definition, som på nogen måde antyder, at det skulle være noget dårligt! Det kan jeg godt li’… For det er okay at være alene, og i virkeligheden har de fleste vel brug for de stunder indimellem, hvor de ’ikke er sammen med andre’… Ligesom jeg har, og ligesom jeg altid har haft…

Måske det har været en dårlig undskyldning… Det der med at jeg er dårlig til at være alene.. For ikke at gøre noget.. For ikke at kaste mig ud i at lave planer på de der dage, hvor jeg vidste, at jeg skulle være alene hjemme.. Jeg slap jo for bøvlet med at sige, at der var noget, jeg gerne ville og for skuffelsen over, at det ikke ville blive modtaget med et ’Nøj, det kan jeg godt forstå, for det lyder hyggeligt/sjovt/spændende’.. Eller ’tiltrængt’…

Ensomhed er noget grundlæggende andet.. Jeg faldt over disse power points, hvor der står følgende om ensomhed: ”Ensomhed kan karakteriseres som en varig tilstand af emotionel art, som opstår, når en person føler sig fremmedgjort over for, misforstået eller afvist af andre“… Og også, at ”Ensomhed kan karakteriseres som en generel mangel på fyldestgørende personlige, sociale eller samfundsmæssige relationer”… Der står ikke, hvor de kommer fra.. Definitionerne… Men den, der har skrevet det eller sagt det, er klog, tænker jeg… Og har helt forstået, at ensomhed er helt trist.. Det gode er, at jeg ikke har det sådan! Når jeg nu læser disse to helt gode måder at tale om ensomhed på, så er det tydeligt for mig, at det ikke er sådan, jeg har det! Jo, oplevelsen af at være misforstået og afvist kan jeg da godt kende.. I livet lige nu.. Men det er jo ikke ’varigt’, og det er heller ikke ’af andre’… Det er ’af en’… De fleste forstår mig godt.. Nogle har endda sagt ’tillykke’, når jeg har fortalt, at jeg er gået… Andre har taget sig selv i at ville sige det.. Selv nogle af dem, der kender ham bedst, har sagt, at ’det var godt’, ’du har fortjent bedre’, og ’det var på tide’…

Det er heller ikke ’generelt’.. Eller ’mangel på fyldestgørende personlige, sociale eller samfundsmæssige relationer’.. Overhovedet!

Jeg er alene! Jeg er ikke ensom!

Men nøj, hvor jeg synes, at jeg trænger til at blive holdt om… Nøgen... ;)

Happy friday! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar